APEL PUBLIC PENTRU SALVAREA LOCURILOR DE MUNCĂ DIN AGERPRES!
Către Guvernul României,
Doamnei Viorica Dăncilă, Prim – Ministru
Ministerul Finanțelor Publice,
Domnului Eugen Orlando Teodorovici, Ministru
Către Ministerul Muncii și Justiției Sociale,
Domnului Marius Budăi, Ministru
Către Comisia pentru cultură, arte și mijloace de informare în masă a Camerei Deputaților,
Domnului Gigel-Sorinel Știrbu, Președinte,
Către Comisia pentru cultură și media a Senatului
Domnului Radu-Cosmin Preda
APEL PUBLIC PENTRU SALVAREA LOCURILOR DE MUNCĂ DIN AGERPRES!
Stimată doamnă Prim – Ministru, stimați ministri și stimați președinți de comisii
Sindicatul Român al Jurnaliștilor MediaSind, organizația națională a lucrătorilor din mass-media, împreună cu filiala sa din Agenția Naţională de Presă AGERPRES, MediaSind AGERPRES, fac un apel public pentru luarea tuturor măsurilor necesare în vederea salvării locurilor de muncă din cea mai mare agenţie de presă a României. (vezi aici scrisoarea)
Vă informăm că în urma subdimensionării bugetului AGERPRES şi a adresei Ministerului de Finanţe prin care eram anunţaţi că trebuie să ne încadrăm în limitele bugetare alocate şi să adoptăm măsuri de reducere a cheltuielilor, în data de 27 mai 2019, s-a convocat Comisia Paritară în AGERPRES pentru analizarea situaţiei.
În urma măsurilor deja adoptate privind tăierea unor cheltuieli pentru bunuri şi servicii, suspendarea promovărilor etc., am fost informaţi de conducerea agenției că instituţia are în continuare o alocaţie bugetară cu un defict de aprox 2,4 milioane lei, ceea ce ar putea provoca disponibilizarea a zeci de angajaţi.
Pentru a nu afecta activitatea agenţiei prin disponibilizări, mai ales că personalul redacţional este subdimensionat, de exemplu:
– în teritoriu colegii noştri sunt nevoiţi să acopere activitatea din două sau chiar trei judeţe,
– în străinătate reţeaua de corespondenţi lipseşte cu desăvârşire, nici măcar la instituţiile europene nu putem avea acreditat un corespondent,
– în Bucureşti, colegii noştri redactori şi fotoreporteri acoperă de dimineaţă până seara activitatea principalelor instituţii ale statului, fără posibilitatea de a-şi recupera în totalitate orele suplimentare lucrate şi de a-şi reface, astfel, sănătatea și capacitatea de muncă.
MediaSind-Filiala AGERPRES a propus rezolvarea parţială a acestor probleme prin reducerea numărului de şefi, după următoarele principii:
“reorganizarea în AGERPRES trebuie să se facă de sus în jos şi nu invers, începând cu renunţarea la un post de director general adjunct, tranformarea direcţiilor în servicii, a serviciilor în birouri, comasarea birourilor şi desfiinţarea unora, precum şi comasarea unor redacţii fără a afecta însă activitatea editorială.”
Deşi propunerea noastră a fost agreată în principiu de conducerea AGERPRES, în data de 3 iunie 2019 ni s-a adus la cunoştinţă propunerea Consiliului Director privind reorganizarea, votată cu 3 voturi pentru şi 2 împotrivă, care nu respectă principiile discutate şi care constă doar în transformarea unei direcţii în serviciu şi a două sau trei servicii în birouri, precum şi comasarea unor redacţii. Partea sindicală a respins această propunere, susţinând, în mod evident, că nu se respectă principiile agreate. Conducerea agenţiei a răspuns că Legea de organizare şi funcţionare a AGERPRES obligă instituţia să aibă cel puţin doi directori generali adjuncţi. Am prezentat atunci opinia casei de avocatură cu care organizaţia noastră are încheiat contract de colaborare prin care se explică că pluralul din lege areconotaţii generice, la fel ca şi termenul redactori, şi poate să fie aplicat şi la singular.
Opinia MediaSind a fost că se poate renunţa la un post de director general adjunct, mai ales că, în prezent, unul dintre aceste posturi este ocupat de către o persoană care are studii în masaj şi kinetoterapie, competenţe profesionale care nu pot oferi suportul coordonării unor activităţi redacţionale şi pentru a ocupa următoarea funcție ca importanță din instituție după directorul general.
În Comisia Paritară am convenit ca atât conducerea instituţiei dar şi partea sindicală să ceară lămuriri comisiilor de cultură ale Parlamentului despre această problemă şi apoi să continuăm dialogul social.
Având în vedere aceste argumente, vă rugăm să ne precizaţi dacă propunerile noastre de reorganizare pe principiile enunțate sunt în conformitate cu prevederile Legii nr. 19/2003 de organizare și funcționarea a ANP AGERPRES.
Dacă din punct de vedere al Legii AGERPES opiniile noastre privind reorganizarea nu sunt viabile, vă solicităm modificarea Legii nr 19/2003 prin ordonanţă de urgenţă, pentru a putea pune în practică soluțiile de reorganizare propuse. De asemenea, în aceeaşi ordonanţă de urgenţă vă solicităm introducerea posibilităţii folosirii sumelor provenite din sursele proprii ale agenţiei pentru a fi utilizate şi pentru salarizarea personalului.
După cum bine cunoaşteţi, AGERPRES este agenţia de presă a României iar anul acesta a împlinit 130 de ani de activitate. În tot acest timp, colegii noştri şi-au îndeplinit cu succes misiunea de a informa corect şi prompt opinia publică națională și internatională. Activitatea lor a fost apreciată de principalele organizaţii naţionale și internaţionale, de reprezentanţii ambasadelor principalelor state din lume, de personalităţi marcante ale societăţii româneşti şi, nu în ultimul rând, de reprezentanţi ai clasei politice, atât de la Putere, cât și din Opoziţie. Ar fi nedrept şi ruşinos ca la acest ceas de bilanţ, profesioniştii din AGERPRES să fie “recompensaţi” cu pierderea locurilor de muncă sau cu tăieri salariale.
Săptămâna viitoare, la Congresul Mondial al Federaţiei Internaţionale a Jurnaliştilor, vom cere şi sprijinul colegilor noştri din peste 130 de ţări unde organizaţia are membri afiliaţi. Contăm pe sprijinul dvs. pentru soluţionarea situaţiei grave cu care se confruntă această prestigioasă instituţie de presă și angajații ei.
Sindicatul Român al Jurnaliştilor MediaSind,
Biroul Executiv Naţional
prin reprezentant legal
Cristinel Godinac,
Preşedinte
București, 5 iunie 2019