Documentul propus de Ministerul Culturii exclude organizațiile sindicale din procesul de dialog social și încalcă în mod flagrant Constituția României, Directivele europene și legislația Muncii
Consiliul Economic și Social a acordat ieri, 4 aprilie 2023, aviz negativ Proiectului OUG privind Statutul Lucrătorului Cultural Profesionist întrucât încalcă în mod flagrant Constituția României, Legea nr 367/2022 privind dialogul social, Legea nr 8/1996 privind drepturile de autor și drepturile conexe, Convențiile Organizației Internaționale a Muncii (OIM) la care România este parte, Codul Muncii, Directivele Uniunii Europene în domeniul dialogului social.
Susținătorul acestui proiect profund antidemocratic, ministrul Lucian Romașcanu (foto), a fost aspru criticat de reprezentanții confederațiilor sindicale și patronale că inventează structuri de tip struțo-cămilă menite să blocheze dialogul social din acest important domeniu pentru democrație. De altfel, nu este prima dată când Lucian Romașcanu dă dovadă de dispreț față de colegii din Cultură și Mass-Media. (amănunte aici: Purtătorul de cuvânt al PSD, ieșire suburbană la adresa presei:)
Având în vedere aceste argumente, precum și decizia CES, Federația Cultură și Mass-Media FAIR-MediaSind, singura federație reprezentativă la nivelul sectorului Cultură și Mass-Media cere Guvernului României să nu adopte Proiectul de Ordonanță de Urgență privind Statutul Lucrătorului Cultural Profesionist propus de Ministerul Culturii.
În repetate rânduri, reprezentanții Federației FAIR-MediaSind și ai Confederației CNSLR-Frăția au atras atenția că documentul întocmit de Ministerul Culturii excelează printr-o încălcare flagrantă a unui număr important de legi și reglementari naționale și internaționale, după cum urmează:
Acțiune anti – sindicală evidentă prin eliminarea organizațiilor sindicale din acest proiect;
Definiții greșite, contrare Legii, cu privire la următoarele: dialogul social, partenerii de dialog social sunt sindicate, patronate, autorități, nu diversele asociații;
Contractele și convențiile colective se negociază și se semnează de acești parteneri sociali, iar întreaga procedură se desfășoară conform Legii 367/2022 și nu în baza vreunei invenții legislative de acest tip;
Stabilirea sectoarelor de negociere colectivă se face in baza Legii mai sus amintite, prin Hotărâre de Guvern, cu consultarea partenerilor sociali, sindicate, patronate și Ministerul Muncii.
Ceea ce ignoră flagrant documentul propus este faptul că reprezentativitatea partenerilor de dialog social se constată de instanță și nu de Ministerul Culturii. De asemenea, nerespectarea prevederilor Legii nr. 8/1996 privind drepturile de autor și drepturile conexe prin introducerea unor definiții și prevederi care creează confuzie între artistul interpret – titular de drepturi conexe și autor – titular de drepturi de autor, sunt alte carențe ale Proiectul supus adoptării. Nu în ultimul rând, se inventează noi tipuri de lucrători: artistul care este confundat cu autorul, lucrător cultural – artistul și/sau persoana fizică și lucrător cultural profesionist – persoana fizică înregistrată.
Având în vedere modul neprofesionist în care conducerea Ministerului Culturii a tratat partenerii sociali prin impunerea, fără o consultare reală și consistentă, a unor documente vitale pentru activitatea lucrătorilor din cultură și mass-media, Federația FAIR-MediaSind va continua acțiunile de protest pe plan național și internațional pentru respectarea de către autoritățile române a regulilor dialogului social.
Departament Comunicare FAIR-MediaSind
București, 5 aprilie 2023