Deși aplicarea Legii Austerității a fost prorogată 6 luni de către Guvern, aceste instituții – emblemă pentru cultura craioveană sunt în prag de desființare!
Federația FAIR-MediaSind -singura organizație reprezentativă din domeniile Cultură și Mass-Media și Sindicatul Național din Cultură – FAIR, organizație care are un număr important de membri de sindicat în Ansamblul Folcloric „Maria Tanase” și Filarmonica „Oltenia” Craiova, au solicitat conducerii Municipiului Primăriei Craiova și membrilor Consiliului Local să renunțe la reorganizarea acestor două prestigioase instituții de cultură.
Federația FAIR-MediaSind susține că proiectele de hotărâri ale Consiliului Local al Municipiului Craiova care au ca obiect desființarea Coralei Academice a Filarmonicii „Oltenia” Craiova și transformarea Ansamblului Folcloric „Maria Tanase” într-o secție a Teatrului Colibri vor avea consecințe dramatice asupra angajaților acestor două mari instituții de prestigiu din cultura românească!
Reorganizarea acestor instituții nu mai este o prioritate nici pentru Guvernul României, având în vedere prorogarea termenului privind reorganizările din instituțiile publice până la data de 30 iunie 2024. Până la această dată este suficient timp pentru ca Primăria Craiovei să depună toate documentele necesare pentru exceptarea acestor două instituții din Cultură de la aplicabilitatea Legii austerității!
În cazul în care revendicările membrilor afiliați din aceste instituții nu vor fi luate în considerare, vom solicita și sprijinul organizațiilor naționale și internaționale la care suntem afiliați cu drepturi depline – Confederația CNSLR -_Frăția, Federația Internaționale a Muzicienilor, Federația Internațională a Actorilor, Federația Internațională a Jurnaliștilor și UNI Global Union – pentru a declanșa acțiunile de protest care se impun.
Vă prezentăm în continuare textul Apelului transmis de Federația Cultură și Mass-Media FAIR-MediaSind conducerii Primăriei Craiova și membrilor Consiliului Local.
Departament Comunicare Federația FAIR-MediaSind
București, 18 decembrie 2023
Nr registru:2263/15.12.2023
Catre,
Primaria Municipiului Craiova
Doamnei Primar Lia–Olguta Vasilescu
Membrii Consiliului Local al Municipiului Craiova
Stimata Doamna Primar,
Stimate Doamne, Stimati Domni Consilieri, membri ai Consiliului Local al Municipiului Craiova
- Dl. Fota Ionel Denis
- Dna. Dudu Iulia
- Dl. Florescu Marinel
- Dl. Voicinovschi Madalin Romeo
- Dinu Ionela Angelica
- Dl. Stoian Daniel
- Dl. Diaconu Razvan Cristian
- Dna. Filip Aurelia
- Dl. Pirvulescu Ionut Cosmin
- Dl. Andrei Ioan
- Dl. Vasile Marian
- Dna. Ungureanu Adriana
- Dl. Spânu Dan Ştefan
- Dl. Sas Teodor Nicuşor
- Dl. Nicoli Marin
- Dl. Mogoşanu Constantin
- Dl. Marinescu Radu
- Dl. Marinescu Octavian Sorin
- Dl. Enescu Georgel
- Dl. Drăgoescu Cezar Mihail
- Dl. Dinescu Sorin Nicolae
- Dl. Dindirică Lucian Costin
- Dl. Corâţu Cosmin Ion
- Dl. Cîrceag Eduard Alexandru
- Dl. Borţoi Manuel
- Dl. Berceanu Dorel
- Dl. Nicolicea Romulus Victor
Federatia Cultura si Mass-Media FAIR-MEDIASIND singura federatie sindicala reprezentativa conform Sentintei Civile nr 3RZ/2021 a Tribunalului Bucuresti, impreuna cu organizatia afiliata Sindicatul National din Cultura FAIR, organizatie care are un numar important de membri de sindicat care au si calitatea de salariati ai Ansamblului Folcloric „Maria Tanase” si ai Filarmonicii „Oltenia” Craiova;
Avand in vedere proiectele de hotarari ale Consiliului Local al Municipiului Craiova care au ca obiect desfiintarea Coralei Academice a Filarmonicii „Oltenia” Craiova si transformarea Ansamblului Folcloric „Maria Tanase” intr-o sectie a Teatrului Colibri;
Va transmitem prin prezenta sustinerile noastre in vederea pastrarii acestor doua institutii prestigioase in actuala forma si, pe cale de consecinta, va solicitam respingerea acestor doua proiecte de Hotarari care, odata aprobate, vor avea consecinte dramatice asupra Ansamblului Folcloric „Maria Tanase” si a Filarmonicii „Oltenia” Craiova.
Conform datelor oficiale si aprecierilor unanime, Filarmonica Oltenia din Craiova este fara doar si poate o institutie de prestigiu in peisajul muzical romanesc, fiind fondata in anul 1904 si reorganizata prin decret regal in anul 1947. In prezent, activitatea artistica se desfasoara pe mai multe compartimente, cuprinzand Orchestra Simfonica, Orchestra de Camera, Corala Academica si mai multe grupuri camerale, band-uri, symphonic jazz orchestra etc.
“Filarmonica Oltenia a reusit sa acumuleze in timp un capital de prestigiu cultural unanim apreciat atat in tara, cat si in strainatate. Alaturi de celelalte institutii artistice deosebit de importante pentru viata sociala a Craiovei, Filarmonica Oltenia promovezeaza constant traditia interpretarii creatiilor muzicale de autentica valoare, in conformitate cu exigentele actuale ale artei muzicale interpretative.”
Consideram ca desfiintarea Coralei Academica, un compartiment artistic valoros si foarte important in angrenajul artistic al institutiei, inseamna o amputare brutala a unui pilon important a institutiei, un colectiv ce a dovedit o performanta profesionala deosebita si care s-a format in decursul a mai multe decenii de munca intensa.
Redutabilul Ansamblu Folcloric „Maria Tanase” este o institutie infiintata in anul 1950 sub denumirea de Ansambul Folcloric Nicolae Balcescu ce a reprezentat si promovat cu succes patrimoniul artistic si cultural al Judetului Dolj, fiind de altfel, singura institutie din Judet cu specific de activitate culturala bazata pe traditii.
In decursul a peste 70 de ani, aceasta institutie valoroasa si-a castigat un binemeritat loc de cinste in constelatia numeroaselor ansambluri folclorice din toate zonele Romaniei, ansambluri finantate peste tot de Primarii sau Consilii Judetene, unele poate mai putin bogate decat autoritatile din Dolj, dar, institutii ale statului cu un respect deosebit pentru Patrimoniul Cultural al tarii si cu o frumoasa pretuire a artistilor si a celorlalti creatori de cultura autentica pentru orasele si zonele unde activeaza.
Totodata, aparitia Ordonantei Guvernului nr 115/2023, publicata in Monitorul Oficial in 15.12.2023,modifica prevederi importante din Legea nr 296/2023, astfel de reorganizari fiind prorogate pana la data de 30.06.2024, analiza noastra juridica evidentiind acest fapt, dupa cum urmeaza:
Legea nr. 296/2023 reglementează o serie de măsuri economico-financiare referitoare la autoritățile / instituțiile publice, intre care și următoarele măsuri:
- Reorganizarea structurilor funcționale în vederea desființării posturilor vacante, măsură care trebuia implementată până la data de 31 decembrie 2023.
Art. XVII din Legea nr. 296/2023
Alin. (1) Posturile vacante din statele de funcţii aprobate potrivit legii la data intrării în vigoare a prezentei legi, cu excepţia celor din cadrul unităţilor administrativ-teritoriale şi subdiviziunilor acestora, se desfiinţează.
Alin. (3) Măsurile privind reorganizarea structurilor funcţionale, ca urmare a aplicării prevederilor prezentului articol, inclusiv organigramele, statele de funcţii, regulamentele de organizare şi funcţionare, se aprobă, în condiţiile legii, până la data de 31 decembrie 2023.
- Reorganizarea structurilor funcționale în vederea desființării funcției publice de șef birou / funcției contractuale de șef birou, precum și a structurilor care funcționează ca birouri, măsură care trebuia implementată până la data de 31 decembrie 2023.
Art. XVIII din Legea nr. 296/2023
Alin. (1) Începând cu data de 1 noiembrie 2023 prevederile art. 63 alin. (1), art. 390 alin. (1) lit. h) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi pct. 8 de la lit. B de la pct. I din anexa nr. 5 la acelaşi act normativ se abrogă.
Alin. (2) Personalul încadrat în funcţia publică de şef birou beneficiază de toate drepturile legale odată cu eliberarea din funcţia publică, inclusiv prin ocuparea, în condiţiile legii, a unei funcţii publice de conducere ierarhic superioare corespunzătoare vechimii, studiilor de specialitate sau a unei funcţii publice de execuţie vacante corespunzătoare vechimii, studiilor de specialitate de comun acord cu conducerea entităţii publice din care face parte. Dacă nu există o funcţie publică vacantă corespunzătoare, postul ocupat de acesta se transformă în funcţie publică de execuţie care corespunde studiilor de specialitate şi vechimii în specialitatea funcţionarului public de conducere, de regulă, la nivelul structurii de organizare din care a făcut parte acesta. Funcţia publică de conducere de şef birou poate fi transformată într-o funcţie publică de conducere superioară cu încadrarea în normativul de personal şi procentul de funcţii de conducere prevăzute de prezenta lege şi personalul cu funcţie publică de şef birou o poate ocupa cu acordul acestuia, dacă personalul care a deţinut funcţia publică de şef birou îndeplineşte condiţiile de vechime, experienţă şi studii de specialitate prevăzute de lege pentru acea funcţie publică de conducere.
Alin. (3) Odată cu desfiinţarea funcţiei publice de şef birou se desfiinţează şi structurile organizatorice care funcţionează ca birouri. Personalul angajat în cadrul acestor structuri de birouri îşi păstrează drepturile salariale în vigoare la data desfiinţării structurilor organizatorice de birouri şi este preluat în alte structuri organizatorice odată cu aprobarea noilor organigrame.
Alin. (6) Măsurile privind reorganizarea structurilor funcţionale ca urmare a aplicării prevederilor prezentului articol, inclusiv organigramele, statele de funcţii, regulamentele de organizare şi funcţionare se aprobă, în condiţiile legii, până la data de 31 decembrie 2023.
Art. XIX din Legea nr. 296/2023
Alin. (1) La articolul 468 alineatul (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 555 din 5 iulie 2019, cu modificările şi completările ulterioare, litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
“a) 5 ani în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice, pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere de şef serviciu şi secretar general al comunei, precum şi a funcţiilor publice specifice echivalente acestora;”
Alin. (2) Entităţile publice indiferent de denumirea acestora şi forma de organizare care au personal contractual încadrat potrivit legii nu pot deţine funcţia de şef birou începând cu data de 1 noiembrie 2023.
Alin. (3) Prevederile art. XVIII alin. (2)-(4) şi alin. (6) se aplică în mod corespunzător.
- Reorganizarea structurilor funcționale în vederea respectării numărului minim de posturi necesar funcționării unor structuri organizatorice (servicii, direcții și direcții generale), măsura care trebuia implementată până la data de 31 decembrie 2023.
Art. XXI din Legea nr. 296/2023
Alin. (1) Entităţile publice indiferent de denumirea acestora şi forma de organizare care au personal contractual încadrat potrivit legii, cărora nu li se aplică prevederile art. 391 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, organizează structuri organizatorice cu următoarele normative de personal:
a)pentru constituirea unui serviciu este necesar un număr de minimum 10 posturi de execuţie;
b)pentru constituirea unei direcţii este necesar un număr de minimum 20 de posturi de execuţie;
c)pentru constituirea unei direcţii generale este necesar un număr de minimum 35 de posturi de execuţie.
Alin. (2) Prevederile art. XVII alin. (3)-(8) se aplică în mod corespunzător.
- Desființarea / Reorganizarea / Fuzionarea instituţiilor publice cu personalitate juridică aflate în coordonarea / subordonarea / autoritatea autorităţilor administraţiei publice centrale / locale ca urmare a neîndeplinirii unor condiții de funcționare referitoare la numărul minim de posturi și specificul activității, măsura care trebuia implementată până la data de 31 decembrie 2023.
Art. XXIX din Legea nr. 296/2023
Alin. (1) Începând cu data de 1 iulie 2024, instituţiile publice cu personalitate juridică aflate în coordonarea/subordonarea/autoritatea autorităţilor administraţiei publice centrale/locale îşi pot desfăşura activitatea dacă îndeplinesc următoarele condiţii cumulative:
a)au un număr de peste 50 de posturi aprobate conform legii şi efectiv ocupate în structurile organizatorice;
b)activităţile desfăşurate de instituţiile publice nu se suprapun sau sunt similare cu alte activităţi desfăşurate de alte instituţii publice cu obiect de activitate acelaşi sau similar.
Alin. (2) Instituţiile publice care nu îndeplinesc condiţiile prevăzute la alin. (1) se pot desfiinţa/reorganiza/fuziona sau pot transfera activitatea şi personalul încadrat către alte structuri organizatorice, inclusiv către structurile organizatorice aflate în coordonarea/autoritatea/subordonarea autorităţilor administraţiei publice locale/centrale/judeţene, prin modificarea corespunzătoare a numărului de posturi, organigramei şi a regulamentelor de organizare şi funcţionare.
Alin. (7) Până la data de 31 decembrie 2023, conducătorii autorităţilor administraţiei publice centrale/locale/judeţene care au în subordine/coordonare/autoritate instituţii publice/entităţi publice, inclusiv instituţiile publice asimilate, cărora le sunt incidente prevederile alin. (1) au obligaţia de a finaliza procesul de desfiinţare/reorganizare/fuzionare sau transfer de activitate prin aprobarea noilor organigrame, state de funcţii, regulamente de organizare şi funcţionare, precum şi orice alte documente care sunt necesare. În urma procesului de desfiinţare/reorganizare/fuzionare sau transfer de activitate pot fi păstrate structuri organizatorice fără personalitate juridică, astfel încât anumite categorii de activităţi să nu fie afectate, cu condiţia îndeplinirii prevederilor alin. (3) lit. a) şi b).
Deși termenul inițial de implementare a măsurilor mai sus evidențiate a fost stabilit pentru data de 31 decembrie 2023, prin dispozițiile Art. LXIX din OUG nr. 115/2023, termenul pentru adoptarea măsurilor de reorganizare a fost prorogat până la data de 30.06.2024.
Art. LXIX din OUG nr. 115/2023
Termenele prevăzute la alin. (3) al art. XVII, alin. (6) al art. XVIII, la alin. (7) al art. XX și la alin. (7) al art. XXIX din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung se proroga până la data de 30.06.2024.
Avand in vedere consecintele dramatice asupra salariatilor din cele doua institutii de Cultura din Craiova, in cazul aprobarii celor doua Hotarari, Sindicatul National din Cultura FAIR sustine ferm pastrarea actualei forme de organizare a institutiilor si este alaturi de colegii din Craiova, inclusiv prin sustinerea financiara a actiunilor in instantele de judecata pentru membrii de sindicat FAIR.
In concluzie, avand in vedere sustinerile prezentate, Federatia Cultura si Mass-Media FAIR-MEDIASIND va solicita sa nu votati proiectele de Hotarari care desfiinteaza si destructureaza doua dintre cele mai importante branduri ale Olteniei si ale Romaniei.
Cu deosebită considerație,
Preşedinte
Leonard – Octavian Pădureţ