Sindicatul Român al Jurnaliștilor MediaSind – Filiala MediaSind AGERPRES a decis demararea acțiunilor în justiție în vederea respectării de către instituție a prevederilor art.57 alin.4) din Contractul Colectiv de Muncă din ANP AGERPRES pentru perioada 2023-2025 privind obligativitatea decontării cheltuielilor pentru ochelari de vedere: (4) În conformitate cu prevederile HG nr. 1028/2006, ale Directivei UE 90/270/CEE și ale Hotărârii CJUE din data de 22.12.2022, salariații AGERPRES care lucrează în fața calculatoarelor/monitoarelor TV beneficiază de decontarea cheltuielilor pentru achizitionarea dispozitivelor speciale de corecție (ochelari de vedere), în urma examinărilor medicale.
În scurt timp, casa de avocatură cu care colaborăm ne va pune la dispoziție documentația necesară în vederea acționării în instanță a angajatorului privind respectarea dreptului prevăzut în legea părților din AGERPRES.
Totodată, SRJ MediaSind a luat act și de așa-zisa Nota informativă cu nr. de înregistrare 3871/27.09.2023 transmisă angajaților ANP AGERPRES de către Serviciul Intern de prevenire și protecție – securitate și sănătate în muncă în care se prezintă o opinie juridică de interpretare a prevederilor naționale și comunitare din partea clinicii contractate de AGERPRES, SC ANIMA Sfanta Maria srl, în vederea efectuării serviciilor anuale de medicina muncii. Fără a intra în polemică, precizăm că punctul de vedere al clinicii respective nu are nicio valabilitate juridică, întrucât aceasta are dreptul să se pronunțe doar asupra recomandării achiziționării protecției pentru vedere, nu și pentru interpretarea aplicabilității unei Hotărâri ale CJUE!
De asemenea, așa-zisa Notă informativă nu face nicio referire la obligativitatea respectării de către angajator a prevederilor Contractului Colectiv de Muncă din AGERPRES, în conformitate cu prevederile Codului Muncii și ale Legii nr. 367/2022 privind Dialogul Social. Mai mult, serviciile achitate Clinicii ANIMA Sfânta Maria SRL nu includ și plata unor opinii juridice. Obligația medicilor este de a preciza doar dacă respectivul angajat are nevoie sau nu de ochelari de protecție și care sunt valorile dioptriilor.
În consecință, considerăm Nota informativă o tentativă ridicolă de a nu se respecta prevederile obligatorii ale CCM din ANP AGERPRES, motiv pentru care suntem obligați să ne adresăm instanței de judecată.
Vă transmitem atașat Opinia juridică a Casei de avocatură cu care SRJ MediaSind colaborează privind interpretarea Hotărârii CJUE.
Departament Juridic MediaSind AGERPRES
București, 28 septembrie 2023
Opinie juridică privind obligativitatea decontării de către angajator a
ochelarilor de vedere
Va rog sa gasiti mai jos o scurta informare cu privire la Hotararea CJUE din 22.12.2022 referitoare la obligatia angajatorului de a suporta costurile cu ochelarii de vedere ai salariatilor care lucreaza la calculator.
1. Aspecte preliminare:
Hotararii CJUE din 22.12.2022 a fost pronuntata in vederea interpretarii unor prevederi din Directiva nr. 90/270/CEE referitoare la conditiile minime de securitate si sanatate pentru lucrul la monitor.
Directivele reglementeaza drepturi minimale, iar obligatia statelor consta in transpunerea directivelor in legislatia nationala. Odata cu transpunerea in legislatia nationala, statele pot acorda drepturi suplimentare, insa nu pot limita sau suprima drepturile minimale prevazute in directiva.
Directivele nu pot fi invocate in mod direct de lucratori in raport cu terti ori statele membre, cu exceptia situatiei in care statul nu traspune ori transpune in mod gresit directiva in legislatia nationala, atunci cand directiva va avea un efect direct in statele membre.
2. Modalitatea de transpunere a Directivei nr. 90/270/CEE in legislatia nationala:
Directiva nr. 90/270/CEE a fost transpusa in legislatia noastra prin HG nr. 1028/2006 privind cerintele minime de securitate si sanatate in munca referitoare la utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare.
Astfel, prin HG nr. 1028/2006, legiuitorul nu a facut altceva decat sa traspuna prevederile directivei, fara a exista vreo reglementare suplimentara ori diferita fata de cele existente in cuprinsul directivei.
3. Hotararea CJUE din 22.12.2022:
Prin Hotararea din 22.12.2022, CJUE a stabilit urmatoarele:
1) Articolul 9 alineatul (3) din Directiva 90/270/CEE a Consiliului din 29 mai 1990 privind condițiile minime de securitate și sănătate pentru lucrul la monitor [a cincea directivă individuală în sensul articolului 16 alineatul (1) din Directiva 87/391/CEE]
trebuie interpretat în sensul că
„aparatele de corecție speciale”, prevăzute de această dispoziție, includ ochelarii de vedere care vizează în mod specific corectarea și prevenirea dificultăților vizuale care au legătură cu o activitate ce implică un echipament cu monitor. Pe de altă parte, aceste „aparate de corecție speciale” nu se limitează la aparate utilizate exclusiv în cadrul profesional.
2) Articolul 9 alineatele (3) și (4) din Directiva 90/270
trebuie interpretat în sensul că
obligația de a furniza lucrătorilor în cauză un aparat de corecție special, prevăzută la această dispoziție, care îi revine angajatorului, poate fi îndeplinită fie prin furnizarea directă a aparatului respectiv de către acesta din urmă, fie prin rambursarea cheltuielilor necesare efectuate de lucrător, însă nu prin plata unui spor general la salariu lucrătorului.
Efectele Hotararii CJUE din 22.12.2022 in plan national:
Hotararea CJUE din 22.12.2022 este pronuntata in procedura hotararilor preliminare privind interpretarea unor dispozitii comunitare.
In privinta acestora hotarari, atat practica instantelor nationale, cat si practica CJUE au stabilit in mod constant faptul ca produc efectele obligatorii pentru toate instantele nationale, in conditiile in care interpretarea conferita de CJUE face corp comun cu dispozitiile interpretate.
Astfel, in conditiile in care:
Prevederile din Directiva 90/270/CEE interpretate de CJUE prin Hotararea din 22.12.2022 au fost preluate in mod identic in cuprinsul HG nr. 1028/2006;
Prevederile din Directiva 90/270/CEE, astfel cum au fost interpretate de CJUE prin Hotararea din 22.12.2022, au un caracter minimal;
Prevederile similare din HG nr. 1028/2006 nu pot fi interpretate de instantele nationale in alt sens decat cel stabilit prin Hotararea CJUE din 22.12.2022, intrucat drepturile minimale stabilite prin directiva nu pot fi diminuate/inlaturate prin legislatia nationala a unui stat;
Rezulta ca, in masura in care ar fi sesizate cu o cerere intemeiata pe dispozitiile HG nr. 1028/2006, instantele de judecata nationale sunt obligate sa aplice interpretarea data de CJUE prin Hotararea din 22.12.2022.
5. Prevederi relevante din HG nr. 1028/2006:
Conform HG nr. 1028/2006:
Art. 12 – Lucrătorii trebuie să beneficieze de un examen corespunzător al ochilor şi al vederii, efectuat de o persoană care are competenţa necesară:
a) înainte de începerea activităţii la ecranul de vizualizare, prin examenul medical la angajare;
b) ulterior, la intervale regulate;
c) ori de câte ori apar tulburări de vedere care pot fi cauzate de activitatea la ecranul de vizualizare.
Art. 13 – Lucrătorii beneficiază de un examen oftalmologie, dacă rezultatele examenului prevăzut la art. 12 arată că acesta este necesar.
Art. 14 – Dacă rezultatele examenului prevăzut la art. 12 sau ale examenului la care face referire art. 13 arată că este necesar şi dacă nu se pot utiliza dispozitive normale de corecţie, lucrătorilor trebuie să li se furnizeze dispozitive de corecţie speciale, care să corespundă activităţii respective.
Art. 15 – Măsurile luate potrivit art. 12-14 nu trebuie să implice în nici un caz costuri financiare pentru lucrători.
6. Concluzii:
Asadar, fata de cele mai sus expuse, rezulta ca angajatorul are urmatoarele obligatii:
Efectuarea unei analize a locurilor de munca pentru a se identifica acele locuri de munca care implica utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare;
Asigurarea unui examen oftalmologic pentru salariatii care ocupa locurile de munca mentionate mai sus;
In situatia in care rezultatul examenului oftalmologic este in sensul necesitatii purtarii ochelarilor de vedere ori a schimbarii celor existenti, este necesar ca ochelarii de vedere sa fie asigurati de angajator direct (printr-un contract incheiat cu un furnizor) sau indirect (prin decontarea costurilor aferente).
Cu deosebita consideratie,
Av. Dan Iordache